martes, 19 de mayo de 2015


ACT. Desenvolupament - TALLER DE CUINA - BROTXETES DE FRUITA                                               

EDAT DELS INFANTS
DURADA
2-3 ANYS
45 MIN


OBJECTIUS D'APRENENTATGE ( tercer nivell de concreció).


  •          Familiaritzar els infants amb les fruites, els seus beneficis, la freqüència de consum i altres hàbits saludables
  •   Assolir els hàbits de neteja abans de cada àpat.
  •    Dominar progressivament el control i la coordinació óculo-manual a l’hora d’agafar tant els estris per menjar o cuinar com els nous aliments.
  •    Identificar  les diferents fruites pel seu nom, color i forma.


CONTINGUTS

·       Aprenentatge i relació dels noms amb aliments descoberts: poma, pera... 

·       Reconeixent sensorial: gust, olor , tacte.

·       Actitud d’ajuda, col·laboració i cooperació amb educadores i els altres infants

·       El llenguatge oral com a instrument de comunicació.

·       Interès pels resultats de les experiències realitzades amb els companys/es.

·       Consum duna dieta equilibrada.

·       Respecte i cura pels objectes i/o aliments utilitzats en les activitats.


ESPAI.
L’activitat es realitzar a l’aula dels infant. 
La sala l’habilitarem per fer el taller de cuina.
L’aula es separarà en dos ambients, un  ambient serà per fer l’explicació de l’activitat i la cloenda, on els infants seuran al terra en rotllana. L’altre ambient serà compost per l’agrupament de les taules , on ficarem damunt d’aquestes tots els estris / aliments que farem servir, els infants estaran de peu per facilitar la mobilitat per la taula per agafar els diferents estris, i  també visualitzar lo que estar fent els seus companys.



DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT.

Activitats prèvies:
 Establirem un diàleg previ amb els alumnes per explicar-los en que consisteix el taller de cuina i quines recepta farem. Escoltarem quines són les seves aportacions i què en coneixen d'aquesta recepta.



Introducció:
  els explicarem que:
·       les broquetes de fruita son unes postres molt sanes i amb un baix contingut calòric.
·       Es poden fer  per berenar, per esmorzar, o simplement com a postres.
·       La fruita és un aliment molt ric en vitamines i minerals i que conté un alt percentatge d’aigua.
·       S’haurien de menjar vàries peces al dia.
·       Els explicarem els hàbits de neteja : Les mans s’han de rentar moltes vegades al dia, encara que no ho sembli a les mans sempre hi pot haver bacteris perillosos per a la nostra salut. A vegades us pensareu que les mans no estan brutes, si no estan negres, plenes de fang o amb guixots de bolígraf o de pintures. Però encara que us penseu que estan netes perquè no les veieu gaire brutes, els bacteris i els gèrmens són MINÚSCULS i no els podem veure a simple vista. Poden estar pertot arreu
·       Presentarem les diferents fruites que tinguem i en direm el seu nom, de quin color son, quina forma tenen, a què s’assemblen..



·       Els ensenyarem la resta d’estris que farem servir: plats i ganivets els mostrarem els seu ús i recalcant que hem de vigilar molt amb els ganivets per no tallar-nos.

Els motivarem perquè ens ajudin a fer la receptar. Cal tenir present que estar motivat esdevé un element bàsic per aprendre significativament i suposa un avantatge perquè l’alumne trobi sentit en els aprenentatges i pugui relacionar allò que aprèn amb tot allò que l’envolta. Si ells mateixos ho preparen també serà més fàcil que ho mengin.
 

          
  
Desenvolupament,
 seguirem els següents passos:
1. Ajudar als infants a rentar-se les mans
2. Dividir el grup (20 alumnes) en 4 subgrups per repartir les tasques, i desprès es van rotant els infants perquè tots facin de tot.

a. Un subgrup Renta les fruites amb aigua
b. Un altre tallar les fruites a daus menys els plàtans que els ha de tallar a rodanxes i els maduixots per la meitat.
c. Un l’altre subgrup enfila els trossets de fruita a les broquetes en l’ordre que vulguin
d. I l’altre subgrup pinta les broquetes amb suc de llimona perquè no es tornin negres i en col·locar una en cada plat

En finalitzar la receptar hems menjarem tot junts  les broquetes.
Final: Ja ben tips, realitzarem un diàleg on verbalitzarem quin tipus de fruita  ens agradat més, per què?, recordarem els passos que hem seguit a l'hora de fer la recepta, què és el que ens ha costat més de fer i el que ens ha resultat més divertit, què hem après... i tot allò que pugui anar sorgint amb el diàleg amb el infant

RECURSOS NECESSARIS

En quan als recursos humans hi hauran dos educadores.
Les funcions de les educadores serà:
1. Habilitat l’aula per fer el taller de cuina, col·locar les taules
2. Preparar l’activitat, portar el material (fruites + estris necessaris)
3. Desenvolupar l’activitat amb els infants
4. Dinamitzar l’activitat e integrar als infants
5. Neteja l’aula
6. Avaluar l’activitat

Els recursos materials seran tots aquells que formen part de l’aula a més de:
·       Fruites variades: 5 pomes + 5 talls de meló + 10 maduixots + 5 kiwis + 5 tall de síndria + 5 plàtans+ suc de 5 llimones
·       Espremedora
·       22 broquetes de bambú
·       Plats de plàstic
·       Ganivets de plàstics
·       pinzell
·       Ganivets normals (educadores)

Opcional:
mel o xocolata desfeta per guarnir les fruites i galetes.


ADAPTACIONS I NEE ( Necessitats educatives especials).

La presentació és molt important ja que fa que la fruita sigui més atractiva pels menuts,  de manera opcional els hi podem posar mel o xocolata desfeta per sobre o barrejar amb algun tros de galeta per fer-les més llamineres. A la broqueta hi posarem diverses fruites en funció de la temporada, no cal que siguin exactes a les que descrivint en aquesta recepta.

Necessitats educatives especials

A la nostra classe alguns dels infants son d’ètnia gitana, altres son immigrants d’origen extracomunitari i la resta provenen de  famílies amb pocs recursos econòmics.

Per comprendre la diversitat escolar i poder apropar-nos a ella amb naturalitat es necessari descobrir les diferencies que es presenten i on podem millorar els seus aprenentatges.
Els infants d’ètnia gitana hem de parar més atenció als temes de d’higiene.

Els infants d’origen extracomunitari hem de potenciar l’expressió gestual ja que poden tenir problemes per entendre el nostre idioma.
I els infants que provenen de famílies amb pocs recursos econòmics, es important que els fem conèixer les fruites i lo important que son a la seva alimentació.

També tindrem en compte el llistat de les al·lèrgies dels infants, en el nostre cas no hi apareix cap nen amb al·lèrgia a la fruita.



AVALUACIO DE L'ACTIVITAT I DELS INFANTS.

L’avaluació de l’activitat i dels infants es farà a través d’una graella amb diferents ítems, on recollirem la informació al final de l’activitat per pronunciar-nos sobre el grau d’èxit o fracàs de l’activitat i el nivell de desenvolupament adquirit pels infants.

En el cas que apareguin resultats negatius en l’avaluació, implicarà una proposta i aplicació de mecanismes correctors del procés en el moment corresponent.



GRAELLA D'AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT.


ITEMS
SI
NO
Observacions
L’activitat ha agradat als infants



El temps de l’activitat ha estat correcte i suficient



Els materials i recursos han estat suficients i adequats a l’edat dels infants



La metodologia duta a terme ha sigut l’adequada



La distribució en petits grups a facilitat que els infants     comparteixin el material



L’activitat proposada a sigut adequada per treballar la motricitat fina



Les activitats han tingut en compte el nivell maduratius



El personal educador ha sigut el suficient





GRAELLA D'AVALUACIÓ DE L'INFANT.


 ITEMS
NEN  1
NEN 2
NEN 3
NEN 4
S’ha mostrat participatiu en les activitats




Sap rentar-se les mans abans de cada àpat




Mostra una actitud oberta per menjar fruita




Te destresa per agafar amb les mans els estris per menjar o de cuina




Sap identificar pel nom les fruites




Sap identificar el color de les fruites




Sap identificar la forma de les fruites









No hay comentarios:

Publicar un comentario