martes, 19 de mayo de 2015

ACTIVITAT - PREPAREM L'ESMORÇAR.


EDAT DELS INFANTS
DURADA
2-3 ANYS
40 MIN

OBJECTIUS D'APRENENTATGE ( tercer nivell de concreció).

  • Iniciar-se en la descoberta del menjar saludable.
  • Mostrar iniciativa a l'hora de participar en les activitats programades.
  • Augmentar els hàbits d’higiene abans de la manipulació d’aliments.
  • Potenciar la seva curiositat per tastar diferents aliments.
  •  Iniciar-se en la identificació i l’expressió verbal dels diferents aliments com; pa, embotits variats (pernil dolç, llonganissa, formatge...), tonyina,  tomàquets, oli...
  • Millorar la seva psicomotricitat fina  experimentant la manipulació de diferents aliments; agafar l’embotit, tomàquets, l’oli...
  • Aprendre a escoltar i respectar el torn dels seus companys i educadors/es.
  • Responsabilitzar-se dels diferents aliments,  tenir cura dels mateixos.
  •  Assolir hàbits d’higiene abans de la manipulació d’aliments


CONTINGUTS


  • Aprenentatge i relació dels noms amb aliments descoberts: els diferents embotits, tonyina, les diferents formes d’un panet...

  • Identificació de conductes contràries a l’alimentació saludable.

  •  Sentits; gust, olfacte, vista i tàctil.

  • Vocabulari corresponent als diferents ingredients utilitzats per l’elaboració dels entrepans.

  • Actitud d’ajuda, col·laboració i cooperació a educadores - infants.

  • Hàbit d'endreçar objectes utilitzats.

  •  Gust per explorar aliments i comparar-los.

*Continguts transversals

·         Educació per la salut; coneixements bàsics per la defensa i promoció de la salut i higiene, tant individual com col·lectiva com:

·         Rutines de rentar-se les mans abans i després de tocar els aliments així de la recollida i iniciació a la neteja dels espais utilitzats.

·         Educació per la igualtat; fer partícips igualment tant als nenes com a les nenes de les activitats proposades i fugir dels estereotips.

·         Educació pel consum; tenir cura dels aliments i del seu ús i del reciclatge de les deixalles utilitzades


ESPAI.

L’activitat es realitzarà en l’aula organitzada i preparada per l’activitat.





DESEMVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

Activitats prèvies :




_Xerrada del taller de cuina dels entrepans que farem. Intentarem que els infants expressin sobre el tema dels entrepans; el què saben, si han fet alguna vegada, si a casa tenen costum...



_Mostrarem imatges en la PDI; dels entrepans ja fets, d’altres infants elaborant entrepans, de botigues on venen els aliments adients per l’elaboració dels entrepans (forn, xarcuteria, fruiteria - verduleria...).


Juntament durant les seqüències d’aquestes imatges, es tindrà una xerrada amb els infants sobre els beneficis d’una alimentació sana  i dels aliments que no ho son, de la importància i diferència d’esmorzar o berenar entrepans o brioixeria industrial .              


També es podrà avaluar dels coneixements obtinguts en les activitats de la piràmide alimentària.

_Xerrada de la importància de la higiene prèvia a l’hora de la manipulació d’aliments.

_El model de l’entrepà serà “Cara dolenta” 

  
Introducció:

-Rutina d’higiene. Tots els infants i educadores es rentaran les mans abans de començar l’activitat.

-Organització de l’aula. Tots els infants ajudaran a les educadores en la preparació de l’aula per elaborar l’activitat.


Desenvolupament:

·         L’activitat consistirà en realitzar entrepans sans, equilibrats i originals, per despertar el màxim possible la motivació i curiositat als infants.

·         L’ experiència dels infants amb aquesta activitat ha de ser fàcil i estimulant.





·         Tota la preparació de l’activitat, espai i recursos, es farà conjunta educadora amb els infants.

·         El grup de 20 infants es dividirà en subgrups de cinc infants per cada taula.

·         Les educadores s’encarregaran de la distribució de les tasques.


·         És important fer-los partícips de la preparació dels aliments per la realització dels entrepans, els hi ajudarà a entendre la importància que es dona en l’alimentació.

·         Rutina d’higiene_ Aniran a rentar-se les mans per torns segons la taula de color; primer els de la taula vermella, groga, verda i blava.



Rentaran els tomàquets i els assecaran amb un tovalló de paper i els posaran en 4 plats, on les educadores s’encarregaran de tallar-los per la meitat.

·         
Pararan taula amb tots els ingredients per l’elaboració dels entrepans. Cada ingredient estarà en plats diferents : embotit, tomàquet, olives, llonganissa.

·          Plats, tovallons, biberons d’oli, escuradents.


·       El pa també el posaran en els plats, cada taula un plat amb cinc panets, que estaran prèviament tallats per la meitat per les educadores.

·         Una vegada tot preparat a taula, l’educadora nombrarà tots els ingredients i els donarà a conèixer als infants, tindrà una xerrada per saber si els coneixen?, si l’han tastat alguna vegada?, si els han vist a casa seva?.

·         Cada infant tindrà un panet per preparar l’entrepà.



·         Primer sucarem el pa amb el tomàquet, després posarem l’oli (amb ajuda d’un biberó d’oli, que és més fàcil per la manipulació pels infants).

·         Seguidament col•locarem l’embotit deixant un tros fora simulant la llengua. A sobre de l’embotit es col•locarà dos trossos de formatge (tallat en rectangles ), com si fossin les dents (també que sobresurtin una mica. El taparem amb l’altre part del panet sucat amb tomàquet i oli i es decorarà la cara; els ulls amb dos trossos de llonganissa i a sobre d’aquests, dos rodanxes d’olives enganxats amb escuradents.

Cara Contenta






RECURSOS NECESSARIS


Recursos materials:
-Panets de Viena rodons
-Embotits;
-Pernil dolç
-Formatge
-Llonganissa
-Olives sense pinyol
-Tonyina
-15 Tomàquets per sucar i 14 tomàquets xerris
-Oli en biberons per l’oli
-Ganivet (ús exclusiu de l’educadora i fora de l’abast dels infants)
-Plats de plàstic
-Un pot d’escuradents
-Estovalles de paper
-Tovallons de paper

Recursos humans:
-Dos educadores i una auxiliar de reforç

Recursos econòmics:
Increment en el rebut de l’escola bressol



ADAPTACIONS I NEE ( Necessitats educatives especials).

NEE, Necessitats educatives específiques        


Trastorns alimentaris i al•lèrgies:

·         Disposarem d’un llistat amb tots els infants que pateixen trastorns i al•lèrgies, especificant quines són per adaptar-les segons sigui el cas; celíacs, intolerància a la lactosa... Primer es tindrà en compte alhora de comprar els ingredients, buscant alternatives dels aliments més adients per cada cas. En el moment d’efectuar l’activitat, tots aquests infants els posarem amb una altre taula diferent dels altres infants, per evitar fustracions. També disposarà d’un/a auxiliar de reforç, que s’encarregarà de supervisar cada fitxa de cada infants amb el seu trastorn alimentari o al•lèrgia corresponent.

Interculturalitat:

·         Un alt nombre d’infants a la nostre classe són fills de famílies immigrants. Per aquest motiu tindrem en compte: la procedència, la cultura, els costums, religions... alhora del desenvolupament en tot el procés de l’activitat.
  



·         Els infants magrebins que no poden menjar porc, tenim l’alternativa d’altres aliments com el formatge i la tonyina. Es pot preparar amb tonyina i el formatge simulant les dents o bé, tot de formatge.

·         L’entrepà de “Cada contenta” no portarà ni enciam ni tampoc pastanaga, als infants no els vindrà de gust les verdures a l’hora de l’esmorzar.

·         En comptes de fer els ulls de l’entrepà “Cara dolenta” amb rodanxes de carbassó, posarem llonganissa i a sobre les olives.


  
AVALUACIO DE L'ACTIVITAT I DELS INFANTS.

Totes dues avaluacions del  progrés i evolució dels infants i activitat, es farà a través d’una observació constant i sistemàtica que ens permetrà recollir tota la informació en tot el procés.

Com_

l’instrument d’observació serà una escala estimativa i llista de control, (utilitzada durant  tot el procés per avaluar el desenvolupament de l’activitat .

Que_

Procés d’ensenyament: recursos, organització d’espais i el temps emprat.


Quan_

Mitjançant l’observació a l’inici (preparació de l’activitat), durant es fa l’activitat, per saber si s’estan assolint els objectius, si em de modificar o rectificar qualsevol objectiu, recurs... i al final de l’activitat per saber si ha sigut un èxit o fracàs.

1 -Gens ,   2 -Poc ,  3- Suficient  , 4- Bastant ,  5 - Totalment.


GRAELLA D'AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT.

ITEMS
no
-Els objectius han sigut els adients


-Nombre d’educadores han sigut suficients


-Els aliments utilitzats han estat suficients, pocs, poc encertats...


-L’espai ha sigut idoni per l’activitat


-S’ha d’efectuar canvis en l’actuació de l’educadora


-Han gaudit els infants de l’activitat


-La metodologia ha sigut l’adequada


-S’han tingut els diferents nivells maduratius


Observacions:




GRAELLA D'AVALUACIÓ DE L'INFANT.


ITEMS
  1
2
3
4
5
-Té curiositat en la descoberta del menjar saludable





-Té iniciativa pròpia en la participació de les activitats





-Identifica diferents aliments





-Coneix el diferents embotits





-Té curiositat pels diferents noms d’aliments i de les seves textures





-Té iniciativa a l’hora de tastar els nous aliments, parar taula...





-Escolta i respecte el torn de paraula dels companys-educadora





-Millora la seva manipulació d’aliments i estris de cuina





-Li agraden els diferents aliments, quins





-Té cura i responsabilitat dels elements i aliments que té al seu abast






-Reconeix la forma rodona





-Observacions:































No hay comentarios:

Publicar un comentario