- El NOSTRE PROJECTE:

Som
un grup de 5 estudiants (Petits golafres) del cicle formatiu de grau superior educació
Infantil del l’Institut Obert de Catalunya, IOC (curs 2014-15).
Com a projecte final de curs, hem realitzat el projecte “Vida Saludable” , dedicat a l'adquisició d’hàbits alimentaris saludables en els infants de primer cicle d’Educació Infantil, prenent com a punt de partida una necessitat detectada en aquests: un elevat consum d’aliments poc saludables excessivament calòrics - especialment la brioxeria industrial-, poc nutritius i recomanables en les escoles bressols de la comarca.
Hem cercat recursos i desenvolupat el projecte
educatiu intentant donar resposta i promoure una millor nutrició i salut
infantil.
En el període de l’etapa de l’Educació Infantil, una
nutrició i una alimentació poc saludable, pot tenir conseqüències de diferents
enfermetats cròniques com l’obesitat, col·lesterol, diabetis...
- PER QUÈ UN PROJECTE DE VIDA
SALUDABLE??
El
ritme de vida que portem, la falta de temps, dóna lloc a que a moltes cases
l’horari laboral sigui ampli tant pels pares com per les mares. Destinen molt poc temps a fer la compra i/o fer
qualsevol tipus de dinar. És més fàcil comprar brioxeria industrial (una pasta)
que la preparació d’un entrepà.
Malnutrició significa un desequilibri per
excés o per defecte d’algun nutrient sent la conseqüència de no complir amb una
dieta equilibrada en qualitat i en quantitat. Pot ocórrer per excés (i portar,
per exemple, a un cas d’obesitat) o per defecte.
Les
conseqüències de la malnutrició i desnutrició solen ser irreversibles, sobretot
quan es donen en individus que estan desenvolupant-se: infants i adolescents.
Concretament l’obesitat, és el consum
desmesurat de productes dolços i rics en greixos i la tradicional reticència
infantil a menjar fruita, hortalisses fresques i verdura diàriament expliquen
part del problema.
La manca
d’activitat física i altres factors , fa la resta. L’elevada i preocupant taxa
d’obesitat infantil espanyola, actualment se situa en el 16% de la població
infantil d’entre 6 i 12 anys.
És per això que hem
creat aquest projecte “Vida
Saludable” ja que, des de les escoles bressol i les famílies som els
primers agents socialitzadors i educadors dels infants .
Hem
d’ensenyar-los i oferir-los oportunitats perquè escullin aliments sans i
nutritius. És responsabilitat nostra vetllar perquè els nens i les nenes
tinguin uns hàbits adequats i saludables.
Tot excés o defecte té unes repercussions molt importants que cal tenir en compte. Cal estar atents perquè els infants mengin de forma equilibrada i en la proporció i varietat adequades, per assegurar que compten amb tots els nutrients que necessiten, i en la quantitat i periodicitat que els correspon.
Esperem que amb aquest projecte puguem modificar els hàbits d’alimentació de les famílies i tanmateix, que
els infants tinguin l’oportunitat de poder conèixer l’àmplia diversitat
d’aliments saludables evitant el consum excessiu de la pastisseria industrial.
- NECESSITAT DETECTADA A LES ESCOLES BRESSOLS:
En les diferents visites realitzades
que hem fet a les escoles bressol de la comarca, hem detectat que en l’escola
bressol “L’esquirol”, existeix un nombre important d’infants que
encara mengen aliments excessivament calòrics, pocs nutritius i recomanables,
com ara la brioixeria industrial, xocolata, etc.
En l’aula de P2-P3 hem detectat més problemàtica ja que, dels 20 infants que hi ha a la classe, 18 porten l’esmorzar i el berenar poc saludable. A més a l’escola, es realitzen poques activitats relacionades amb els hàbits alimentaris i per part dels pares, hi ha molt poca implicació amb iniciatives a la millora d’aquests.
.jpg)
Volem assolir el primer nostre objectiu amb la implicació de tota la comunitat educativa que envolta al centre
i, per tant, pel desenvolupament d’aquests, en diferents moments requerim la
participació de les families, les autoritats locals sanitàries i educatives,...
- COM HO FAREM :
Mitjançant
una UD didàctica Anual dedicada Exclusivament
a aquest tema.. on inclourem una sèrie
d’activitats.. etc.. Involucrant a les famílies..etc
El
projecte “Vida saludable”, està
dissenyat amb dos tipus de programació, una
basada en activitats fixes, i continues durant tot l’any, on potenciarem
l'adquisició dels bons hàbits d'autonomia i alimentació saludable dels infants,aprofitant les activitats diàries i quotidianes de l'escola com l'esmorzar, el
dinar i el berenar.

La
nostra programació serà flexible i s’adaptarà al context, on les necessitats o
inquietuds dels infants seran escoltades i si és necessari es modificarà alguna
activitat per donar resposta a les demandes dels
infants.
-
QUE
PRETENEM AMB AQUEST PROJECTE:

El projecte es desenvoluparà mitjançant la incorporació i desenvolupament d’activitats educatives i inclusives en el centre i amb sortides fora del context escolar.
Com alternativa a quest tipus de menjar, donarem a conèixer una àmplia diversitat d’aliments saludables així com els seus nutrients.
El projecte “Vida Saludable, s’implantarà amb més insistència en l’aula de P2-P3, ja que de 20 infants, 18 no porten l’esmorzar i el berenar adient d’una alimentació sana i equilibrada.
També aprofitarem les activitats educatives de les rutines diàries per treballar els nostres objectius.
La
diversitat també tindrà l’oportunitat de beneficiar-se d’aquest projecte.
Donarem una resposta educativa, diversa i inclusiva atenent a la diversitat de característiques, capacitats, interessos i necessitats individuals, que els permetran desenvolupar-se al màxim en la seva personalitat, respectant el seu ritme individual de desenvolupament maduratiu.
També es tindran en compte els infants de desenvolupament únic degut a les diferents manifestacions que es poden donar amb els infants : de dixèlia, TDH, dèficit d’atenció, lateraliatat...
Els educadors/es són els encarregats de sensibilitzar a la resta dels infants creant un clima de companyerisme inclusiu dels diferents tipus de diversitat: funcionals, disfuncions, al·lèrgies, trastorns alimentaris, culturals, socials, econòmics...
- OBJECTIUS DE LA PROPOSTA PEDAGOGICA DEL CENTRE:
Àrea de descoberta d’un mateix i dels altres
- Tenir Iniciativa per dur a terme les activitats proposades als racons, jocs a l’hort etc.
- Augmentar i millorar l'autonomia a l'hora de realitzar activitats quotidianes d'alimentació e higiene personal.
Àrea de descoberta de l’entorn
- Experimentar amb els diferents aliments i estris de cuina..etc
- Identificar aliments i les seves qualitats, i dels objectes utilitzats en les activitats.
- Consolidar la proximitat i relació continues amb l’entorn social, cultural i natural de l’escola per tal que serveixi com una eina més per treballar l’educació i guiatge dels infants.
- Participar amb iniciativa i constància a l’hora de menjar; preparar la taula amb el tovalló per esmorzar, demanar aigua, menjar sol.
Area de Comunicació i llenguatge.
- Manifestar les pròpies necessitats: gana, set, pipí,caca, mocs, etc.
- Establir comunicacions orals amb vocabulari referent a l’alimentació
- Iniciar-se en la descoberta de vocabulari nou referent als aliments: fruita, verdura, carn, peix, plàtan, poma... etc.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE DE TERCELL NIVELL
ELS OBJECTIUS DE TERCER NIVELL QUE ES TREBALLARAN DURANT EL DESENVOLUPAMENT DE LA UNITAT SERAN ELS SEGÜENTS:
- Adquirir Iniciativa a l'hora de menjar, para taula.. Demanar aigua, menjar sol..
- Augmentar l’ús de paraules noves al seu vocabulari referent a l’alimentació.
- Incorporar el diàleg amb els infant a totes les activitats.
- Millorar la seva psicomotricitat fina experimentant amb els diferentsaliments, estris de cuina, etc ...
- Identificar els diferents aliments (fruita- verdura- carn- peix- llegums).
- Observar els canvis que es produeixen en els aliments: cuinats, sense cuinar.
- Responsabilitzar-se dels diferents elements que es posen al seu abast i tenir cura dels mateixos.
- Relacionar
els diferents aliments amb les seves textures, colors, sabor( dolç, amarg, picant.. Etc).
No hay comentarios:
Publicar un comentario